Zo doe je Agile Marketing in tijden van corona

 In Agile Marketing

Agile Marketing in tijden van Corona

Het agile teamwerk is gemaakt voor het op afstand werken. Met tools als Trello board, en Google hang out zijn we klaar om wendbaar in te spelen op veranderingen. En gezien iedereen een laptop heeft, die hij oppakt, is fysiek uit elkaar zitten geen probleem. Het is de manier om de stap te maken naar virtual teamwork.

En het zijn niet de sterkste die zullen overleven, maar de meest wendbare organisaties. Ofwel, wij kunnen voor onze klanten oplossingen blijven bieden. Ook als we op afstand moeten samenwerken. De digitale economie kan verder.

 

Agile marketing reageert wendbaar op Corona

Hoewel wij door kunnen werken, is het logisch dat er bedrijven zijn, die zoeken naar nieuw gedrag. Wij wilde maandag 16 maart 2020, de ochtend dat alle scholen dichtbleven, snel iets doen, voor iedereen die thuis zat. Scholieren en studenten die niet naar school konden en hun ouders die thuis bleven.

Vanuit verschillende locaties, konden we snel brainstormen, over hoe we konden helpen. Gebruik van Google hang out, is hier makkelijk. Met een portal, waar iedereen zelf de tijd kon nemen, om zelf te leren. We gaven ons zelf tot einde dag om het platform te lanceren.

Terwijl twee mensen gingen nadenken over de naam en de vorm, ging de ander opzoek naar een geschikt theme. Bij uitzondering namen we een theme. Omdat dit voor een dergelijk snel minimal viable product wel zou werken.

 

Het-experiment.nl als minimal viable product

De gedachte was, dat we ons gingen richten op alle autodidacten. Leerlingen en studenten, die het leuk vinden om zichzelf iets aan te leren. Niet per se iets wat in het verplichte curriculum past, maar iets waar je je eigen kwaliteiten in kan ontwikkelen.

Omdat zelf leren altijd samengaat met experimenteren en de url het-experiment.nl nog vrij was, was de keuze snel gemaakt.

Ofwel, snel de URL claimen en de basis van het gekozen theme kiezen. Vanuit de gekozen waarde propositie, wisten we al dat het een content platform moest worden. Dus hadden we ook een theme gekozen die daarbij aansluit. Bovendien was het theme leidend en niet het design. We wilde immers einde dag een minimal viable product neerzetten.

 

Content curation om snel waarde te beiden

We wisten natuurlijk wel, dat er voldoende content was. Maar die moet je nog wel vinden. Dus terwijl het platform werd opgezet, waren ondertussen andere teamleden opzoek naar experimenten, die kinderen zelf makkelijk kunnen opzetten.

Genoeg leuke (technische) proefjes te vinden. Bijvoorbeeld, hoe-maak-je-een-fles-raket. Cool hoor een flesraket in elkaar knutselen. Deze haalden we van Youtube.

Maar ook meer serieuze content konden we meteen toevoegen. Je google analytics certificaat halen voor studenten met liefde voor statistiek. Of hoe bouw ik een app.

 

Agile Marketing, ook bij lock down resultaat

Einde dag stond er een website live. Was er content en een Facebook-pagina. Terwijl alle afstemming op afstand had plaatsgevonden. Maar wij waren zelf ook aangenaam verast. Dat we binnen 1 dag, van idee naar lancering van een MVP kunnen komen.

En nog mooier, er is interesse voor het platform. Niet alleen van scholieren en studenten, maar ook ZZP’ers en ouders die thuis zitten, blijken enthousiast te zijn.

En natuurlijk zijn we blij met de spontane reacties als: “ik heb het op de PABO gedeeld, leuk platform.” We gaan het platform nu verder verbeteren en optimaliseren. Want dat is agile werken.

Wil jij weten hoe je in deze tijden op afstand kan blijven werken? direct-contact@agilemarketingagency.nl

Recommended Posts

Leave a Comment