Social distance: betere campagne resultaten

 In Agile Marketing

Thuiswerken? Het kan leiden tot 40% stijging in campagne resultaten.

Sommige marketing campagnes doen het erg goed, sinds de maatregelen tegen het corona virus. Als voorbeeld geven we een campagne die gericht is op jongeren in de regio Rotterdam. De boodschap gaat over je nuttig maken voor de lokale samenleving. Het is dan ook een boodschap die aansluit bij deze tijd.

Sinds vorige week studeren jongeren thuis of werken veelal vanuit huis. Aannemelijk is, dat ze hierdoor meer op social kanalen zitten. Bovendien besloten veel adverteerders vanwege de maatregelen hun budgetten te verlagen of stop te zetten. Voor de bedrijven die snel wisten in te spelen met een passende boodschap of oplossing bij het veranderende tijdsbeeld, levert dit mogelijkheden op. Immers zijn er meer momenten om de doelgroep te bereiken en minder bieders.

Kijken we naar de case, zagen we het volgende gebeuren. We vergeleken de resultaten van afgelopen week (de eerste week dat mensen vanuit huis werken) ten opzichte van de week daarvoor.

Om te beginnen het aantal weergaven. Dit is het aantal keer dat de boodschap op de pagina van iemand verscheen. Deze stegen in dit geval vorige week met bijna 30%. Dat mogen we fors noemen.

Het bereik, ofwel het aantal personen die de advertentie zag, steeg met 10%. Dus meer personen, zagen de advertentie vaker voorbijkomen. Het resultaat was bijna 40% meer kliks vanuit de advertenties. Dit was het resultaat waarop gestuurd werd.

Is het nu dan de periode van mooie kortingen op online media? Zo algemeen is dat zeker niet te zeggen. Het zal ten dele afhangen van je doelgroep. Maar nog veel meer van je boodschap. Immers moet iedere organisatie nu bedenken, of en voor wie kan ze relevant kunnen zijn? En wat wil je met je boodschap bereiken.

Dit vraagt in eerste instantie creativiteit. En mogelijk, nu wel kosten, maar geen opbrengsten. Want voor maar weinigen is het een goed en relevant moment om te verkopen.

Media en het feit dat er nu veel mensen goedkoop te bereiken zijn, is natuurlijk geen vrijbrief om advertenties op je doelgroep af te vuren. Want ook jij bent afgelopen week advertenties tegengekomen, die niet passend waren. Mogelijk omdat advertenties niet snel genoeg werden uitgezet, of merken die ongepast wilden voorraden willen verkopen.

Wij hebben enkele digitale sessies gedaan, om met merken te kijken of we relevante boodschappen of diensten konden creëren. Dat lukt lang niet altijd. Immers begint de vraag daar. Ben je relevant? Als, dan kan je nu wel makkelijker en goedkoper bepaalde doelgroepen bereiken.

 

Recent Posts

Leave a Comment